Eerste hulp bij stress

Ben jij bang voor de tandarts, of is er iets anders waar je tegenop ziet? Lees dan mijn geheim… meditatie!

De tandarts buigt zich over mij heen en constateert een gaatje. Ik schrik. Sinds er jaren terug op een zenuw is geboord door een andere tandarts (‘Nee echt, je kunt niets voelen, die zenuw is dood! O nee, er zit er nog eentje…’),  ben ik wat angstig. Ze verdooft me en ik leun achterover. Rustig onderga ik de behandeling. Op de achtergrond gaat de kalmerende muziek zachtjes over in ‘Gangsta Paradise’. Geen centje last. Hoe dat kan? Ik mediteer intussen – en dat kun jij ook. Let maar eens op.

Het eenvoudigste wat je kunt doen, is je aandacht naar je voeten brengen. Omdat je angstig bent, ga je namelijk in je hoofd zitten. Letterlijk en figuurlijk met je neus bovenop alles wat er in jouw mond gebeurd, waardoor je het extra heftig ervaart. Door je concentratie te verleggen, ontspan je al meer.

Vervolgens kun je proberen, met je aandacht naar je buik te gaan en het rijzen en dalen te volgen. Je houdt je niet echt bezig met wat de tandarts doet, alleen maar met die beweging. Nu richt je je aandacht naar binnen, er is rijzen en dalen en jij bevindt je  middenin die beweging. Je kunt in jezelf zeggen: ‘Ik ben niet mijn tanden. Ik ben niet mijn gevoel. Ik ben niet mijn gehoor.’ Zo deed ik het – en het werkte als een trein. Je bent nog steeds bewust aanwezig, maar doordat je afstand neemt van wat zich voordoet, verhuist dat naar de rubriek ‘minder belangrijk’. Lukt het je niet meteen? Een beetje is ook al fijn…

In de tijd van Siddharta Gautama, de prins die, geschokt door alle ellende buiten het paleis, op zoek ging naar verlichting en zo de Boeddha werd, kwamen de mensen waarschijnlijk niet bij een tandarts. Dat is namelijk al 2500 jaar geleden. Maar angst, pijn, zorgen en verdriet kenden ze maar al te goed. Daarom onderwees de Boeddha  veertig verschillende meditaties, die helpen om daarmee om te gaan en de kwaliteit van leven te verhogen.

Met liefdevolle vriendelijkheid beoefen je bijvoorbeeld het genereren van positieve energie, voor jezelf en anderen. Dat geeft een beter gevoel en meer verbinding met de wereld om je heen. Ook kun je zo werken aan het vergeven van wie jou iets heeft misdaan – niet voor die ander, maar om zelf geen last meer te ondervinden van die nare verhalen in je hoofd.

Ontspannings- of rustmeditatie helpt in stressvolle situaties, maar ook als je slecht slaapt. Het laat je weer ‘aarden’, je hele lijf bewonen, wat de doorstroming bevordert en een breder perspectief geeft. Belangrijk voor nieuwe inzichten, op welk gebied dan ook. En het brengt je in het NU!

Zo zijn er allerlei meditaties: om meer energie te verwerven, oude zaken op te ruimen, fysieke pijn aan te pakken. Ze verhogen je bewustzijn en werken zowel op psychisch als lichamelijk niveau. In onze tijd heeft de wetenschap zich daar over gebogen, en de effecten zijn aantoonbaar. Who cares? Het gaat erom wat jij zelf ervaart…